vineri, 19 august 2011

Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii (financiare)

Intr-o vineri, pe seara, S&P a redus ratingul SUA, asta dupa ce in joia precedenta Dow Jones pierduse oricum 500 de puncte (cadou de ziua lui Obama zic gurile rele). In weekend am fost mai mult plecat, luni dimineata mi-am facut bagajele iar la pranz am decolat in concediu. Unde am fost nu am avut decat o legatura destul de limitata la internet si un laptop la care stateam la coada. Asa ca nu am spicuit decat putine titluri plictisitoare: DJ pierde 650 de puncte, Revoltele se extind si in alte 3 orase, BRD -21%, De la HK la NY bursele inchid pe rosu, Francul trece de 4 lei, Aurul depaseste 1800$ samd. Ce pot spune, decat ca aceste titluri stiri, fara vreo posibilitate de analiza sau de interpretare pe larg te fac sa te intrebi daca va mai exista compania aeriana pana cand ai biletul de intoarcere.
Totusi de ce sunt atat de importante valorile din titluri? Punctele astea sunt ca valurile, daca te loveste un val de 1m e o joaca, unul de 3m scufunda o barca, valul de la Fukushima a avut 7m parca. Cam la fel e si cu bursa, daca DJIA pierde cate 100 de puncte pe zi, timp de 2 saptamani, nu e o mare problema si inotatorii experimentati probabil ca pot face profit din asta. Dar daca pierde 650 de puncte intr-o singura zi, e o catastrofa! Mai mult decat atat e ca valori catastrofale de acest gen s-au repetat cateva zile consecutive pe bursele din intreaga lume.
Ma uit acum si vad ca doar de la 1 august DAX -22% , FTSE -12,5% , DJIA -10%. Pai asta inseamna probabil peste un trilion pierdut in doar 3 saptamani. Cat despre Romania nici nu prea conteaza -14% inregistrat de BET decat asa ca valoarea statistica si simbolica. Cele 2 miliarde de Euro pierdute in 3 saptamani, ca idee, inseamna dublu decat economia care ar fi rezultat din taierea pensiilor cu 15%. Asa ca cine viseaza relansarea economiei, crestere economica, scapam de criza, cresteri de pensii si salarii...
Un lucru bun, pana ieri, a fost ca perioada turbulentelor mari parea sa se fi terminat dupa cateva zile. Dar evolutia ultimelor 2 zile ne arata ca rollercoasterul nu a ajuns in statie ci doar a facut o pauza de poza.

Pentru cine nu m-a crezut in urma cu cateva luni tin sa reamintesc ca am scris despre ce va urma aici:
http://monkey-100.blogspot.com/2011/06/furtuna-secolului.html
http://monkey-100.blogspot.com/2011/03/daca-se-intoarce-criza.html

Niciun comentariu: