miercuri, 29 septembrie 2010

(ne) civilization V

Saptamana trecuta s-a lansat mult asteptatul Civilization 5 al lui Sid Meier. Cel putin pana acum seria civilization (1-4, Alpha Centaury, Colonization, Revolutions si nenumaratele expansion-uri) era recunoscuta ca singura serie de jocuri in care de fiecare data continuarea si-a depasit predecesorul (adesea cu mult).

Dupa ce am jucat cu toate primele 5 nivele de dificultate, pot spune ca am o imagine destul de larga asupra posibilitatilor noului joc. As enumera intai modificarile principale:
Sistemul de grid a fost inlocuit cu sistemul de hexuri si a fost introdusa regula de o unitate pe hex. Aceasta schimbare fiind radicala fata de istoria de 20 de ani a seriei.
Au fost introduse city-states, civilizatii mici, tampon, de 1-2 orase foarte numeroase pe harta, ce nu (prea) au scopuri malitioase.
Sistemele economice (gold, research, culture, spionaj) au fost complet separate, nu mai poti sa jonglezi intre ele.
Sistemul de politica sociala a fost organizat sub forma unui research tree, accesibil prin cultura.
Mai toate sistemele au fost complet centralizate (cam comunist). Happiness-ul se calculeaza la nivelul imperiului nu la nivelul oraselor. Micromanagementul in orase a fost scazut destul de mult.
Tehnologiile nu mai pot fi vandute.
Mai sunt si o gramada de mici modificari cu impact mai scazut ce nu merita amintite in mod special: reintroducerea advisor-ilor, eliminarea sanitatiei, a religiilor si a coorporatiilor etc.

Toate aceste modificari sunt revolutionare fata linia consacrata a seriei. Si atat de multe adunate la un loc, incat depasesc oricare din salturile anterioare intre un civ si altul, probabil chiar luate la un loc. Insa modificarile masive trebuiau testate mult mai mult. Ar fi fost nevoie de o perioada serioasa de beta test inainte de a fi lansat jocul. Cel putin pana la un prim update major sau chiar expansion, fanii consacrati nu cred ca vor fi multumiti.
Jocul a devenit mai simplu, desi contine in continuare un grad mare de complexitate, aceasta poate fi ignorata in mare parte si nu mai este hotaratoare in decizia strategica pe termen lung. Nu mai conteaza sa urmaresti o tehnologie, un wonder si nici sa vanezi un loc strategic de pe harta. Chiar si pe nivelul 5/8 de dificultate, jocul nu mai prezinta deloc o mare problema. Din asta pot sa observ doar scopul comercial de a fi vandut la jucatori noi si nu la fanii vechi.
In concluzie noile modificari sunt foarte interesante si ar fi putut aduce un suflu nou seriei. Insa implementarea lor aduce mai degraba a un tub de oxigen oferit unuia in scaun cu rotile. Cred ca este nevoie de o serie de patchuri si update(mod)-uri majore, pana sa fie readus pe linia dorita de fanii hardcore.

Niciun comentariu: