Am jucat ieri in ceainaria Tabiet doua jocuri de Caylus. Acesta este un joc boardgame de strategie foarte complex. Cu un grad de dificultate asemanator cu Agricola, dar pe alta tema si cu un stil diferit.
Jucatorii sunt cavaleri in orasul Caylus. Acesta are un castel, un town center (ca sa ii zic asa) si orasul de dincolo de pod. Acesta din urma va fi construit de jucatori. Fiecare jucator pe rand poate sa intreprinda o serie de actiuni dar platind de fiecare data o taxa. Pe masura ce unii jucatori renunta la o noua mutare, taxa pentru ceilalti ca sa poata sa continue sa mute creste (vedeti preturile de pe pod).
Actiunile care pot fi luate sunt unice. In fiecare runda un singur jucator poate intreprinde o anumita actiune (evident cu mici exceptii). Asa ca trebuie planificat foarte bine ce prioritati ai intr-o runda deoarece e posibil sa nu mai fie valabile. Actiunile sunt de genul urmator: adunarea de resurse diferite, colectare de taxe, constructii, schimburi comerciale, favoruri regale. Favorurile regale sunt niste beneficii ce evolueaza gradual cu jocul, impartite pe 4 ramuri, oferind bonusuri de genul: puncte, bani, resurse, cladiri. In fiecare tura jucatorul poate alege sa ii construiasca regelui un edificiu pentru favoruri regale si puncte. Insa daca mai multi jucatori fac asta doar cel cu cele mai multe edificii primeste favorul (restul doar punctele). La sfarsit cine nu a construit nimic pentru rege e penalizat, iar cei cu multe construcii mai primesc alte favoruri in plus.
Ce este iesit din comun pentru acest joc, e ca dificultatea creste gradual cu jocul. Si aici nu ma refer ca se scumpesc cladirile de la o treapta la alta, ca in alte jocuri. Ci gradul general de dificultate face ca desi aduni tot mai multe resurse sa devina din ce in ce mai greu sa le folosesti.
Daca nu era suficient de complex si asa, mai exista un provost (administrator regal), acesta stabileste ce cladiri au voie sa functioneze sau nu. Pozitia lui pe harta stabileste ca pana la el cladirile pot fi folosite in runda respectiva, iar de dupa el nu. Faza este ca dupa ce fiecare jucator a ales ce cladiri vrea sa foloseasca deabia atunci se muta provost-ul. Acesta se muta contra cost de fiecare jucator in parte. Aici pot avea loc multe actiuni de sabotaj, sau de sansa. In sensul ca alegi o cladire foarte avansata care iti da un bonus substantial pe moment dar trebuie sa mituiesti si provost-ul sa vina pana acolo.
De exemplu in prima poza provost-ul (pionul alb) a fost mutat 7 casute in spate, lasand 5 jucatori cu buza umflata. Sfarsitul jocului se activeaza cand provost-ul ajunge pe castelul din dreapta jos. Astfel jucatorii pot alege sa il mute inainte sau inapoi in functie de interese. In jocul de ieri eu aveam un avans considerabil in apropiere de sfarsitul jocului. Asa ca am ales sa declansez sfarsitul jocului chiar in acea runda (platind provost-ul sa mearga 6 casute in fata), pentru a nu risca sa pierd la puncte in runda urmatoare. Ce a fost cel mai frumos, a fost ca ceilalti se asteptau sa il mut in spate ca sa ii sabotez (cladirile lor sa nu functioneze), dar scopul meu a fost mult mai mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu